Tuesday, October 4, 2011

Report Card Haziq

aku nak cerita sedikit tentang persekolahan anakku si HAZIQ SYAHMI.... Minggu ura2 kata perlis nak banjir.... hari isnin tu adalah hari pertama untuk ujian di sekolah haziq.... time pagi kami hantaq haziq dkt sekolah An-Naajah... mmg tgk air longkang depan tu dah melimpah.... dlm hati aku berkata ni dok tunggu masa saja ni cikgu sekolah haziq nak call suruh p ambik wak lik.... tup-tup jam 10 pg cikgu sekolah hazoq call.... maka tak jadi la ujian untuk hari ini....
so... keesokan hari air pun semakin surut.... maka barulah bermulanya ujian..... diikutkan dalam jadual yg cikgu edar, tempoh ujian adalah seminggu..
2 Minggu berikutnya aku tanya la haziq....
Aku : "cikgu dah bagi tau ka haziq dapat no berapa dalam ujian????"
Haziq : "cikgu bagi tau kata haziq dapat no 5."
Aku : "Baguslah kalau no 5. Pastu... sapa yang dapat no 1,2,3,4?"
Haziq : "No 1 si A, no 2 si B, blaaaa.......(aku x ingatdah dia dok habaq nama2 kawan2 dia)

Pastu.... bila abah dia tanya pun dia bagi tau benda yang sama... aku pun percaya la.... Hari jumaat lps.... cikgu edarkan report card sorang satu untuk ditandatangani oleh ibubapa.... Rupa-rupanya.... haziq dapat no 3 dari 14 org budak kelasnya (Pre-Kg 4 yr). Alhamdulillah.... syukur... sekurang-kurangnya dia dapat mengikut apa yang cikgu-cikgunya mengajar tiap2 hari.... dan alhamdulillah....dia dapat menghafal ayat2 lazim, ayatulkursi, surah yasin(4 5 6 ayat), serba sedikit step-step solat (walaupun kekadang tidak berapa nak betul) alhamdulillah la... selama setahun kami hantaq Haziq ke sekolah An-Naajah... ada perubahan pada diri dia.... aku bersyukur Ya Allah.... kalau harapkan kami mengajarnya di rumah mgkn dia tidak akan dapat ilmu sebanyak ini..... cuba bayangkan.... Isnin-Jumaat : rutin, kejutkan haziq seawal jam 6.30am... mandi dan bersiap untuk ke sekolah.... jam 7 bertolak ke tempat kerja.... sampailah jam 5.30ptg paling awai pulang.... mau tak mau sampai rumah jam 6 ptg, itu kalau x singgah mana..... kalau singgah menyinggah.... mau tak mau jam 6.30ptg @ 7 mlm..... sampai umah... kekadang haziq dah terlena dlm kerata.... time mana nak mengajar dia????
mmg tidak sia-sia mama dgn abah hantaq haziq pergi mencari ilmu.... bukan untuk orang lain.... untuk diri haziq di kemudian hari... Blajar Rajin-Rajin ye anak mama....

1 comment:

  1. salam..yati doakan berkat usaha n kesabaran kak ct membesarkan anak2..Allah akan kurniakan kak ct n bangchik kebahagiaan di dunia n akhirat.anak2 yg cerdik,soleh n sehat walfiat..Amin.yati jg tumpang hepi dpt tengok bangchik n kak ct bahagia.

    ReplyDelete