Monday, July 4, 2011

.:: Nasik Lemak Sambal Petai Udang ::.

Aku hanya ingin berkongsi resepi dengan korang....resepi ni aku bikin sendiri.... hehehehehe..... ini ikut citarasa aku... n stok bahan yang ada di rumah..... Petai tu pun... aku ambik dari pokok belakang umah mak aku.... memandangkan aku ambik sedikt je.... sbb itulah aku campur dgn udang... rasa manis2 air udang sedap....
korang cuba la....

Nasi
Bahan-bahan:
  • Beras 2 cwn
  • Pati santan 1 cwn (agak-agak ja ni.... sbb aku beli dkt market RM2)
  • Air 1 cwn ( aku ukur guna jari telunjuk... kiranya tambah air sampai hapus beras takat 1 inci jari telunjuk)
  • Halia di ketuk (lbh kurang besar besar 2 jari)
  • Daun pandan (4 helai daun pandan... daun pandan kecik2 ja ni.... kalau yg besar 2 helai pun cukup... nak bagi wangi....)
  • Garam secukupnya
Cara-cara:
Basuh beras mcm biasa.... tuang santan... tambah air sampai hapus beras takat 1 inci jari telunjuk.... masukkan halia yang telah di ketuk.... masuk daun pandan yang telah di simpul.... garam.... masak menggunakan dapur karan sampai masak...

Sambal Petai Udang
Bahan-bahan:
  • 2 tangkai Petai ( dibuang kulit dan di belah 2)
  • sedikit Udang (ikut citarasa masing2 nak letak byk ka sikit)
  • 4 sudu besar Cili Boh (aku nak cepat...hehehe... kalau cili mesin lagi bagus...)
  • 1 biji Bawang besar + 4 ulas bawang putih di tumbuk halus ( kalau nak blander lagi bagus... aku malas nak blander... aku suka tumbuk...)
  • sedikit gula
  • sedikit garam
  • minyak untuk menumis
  • air asam jawa ( aku x guna sbb cili boh ni dah ada rasa masam)
  • sedikit santan
Cara-cara:
Masuk kan minyak ke dalam kuali...
bila minyak panas... tumiskan bawang yang telah ditumbuk sehingga naik bau... masukkan cili....kalau terlau pekat tambahkan sedikit air.... masukkan air asam jawa...biarkan sehingga cili masak....
Kemudian... masukkan petai dan udang kacau sehingga sebati... masuk gula dan garam.... kacau lagi... bila dah sebati dan nampak kering... last... masuk sedikit santan... rasa dan tutup api.... siap untuk di makan bersama nasi lemak.....

No comments:

Post a Comment