Wednesday, March 11, 2009

~Cerita~


Hujung Minggu ni...
Hari Sabtu kenduri rumah mak sedara ku di kola perlis...
Lps zohor kami ke sana....
Malam ni plk kena hadir ke Majlis Sri Gemilang Unimap 2008...
Malam ni jugak ayah mak mentua akan sampai ke rumah kami...
Terpaksalah ku tinggalkan anakku pada mereka...
Aku berasa serba salah pulak...
Sbb setibanya mereka.. kami bergegas ke Majlis tersebut...
Tak sempat aku nak layan mereka...
Majlis tu berakhir pkl 12 mlm... Sesampai saja kami di rumah semuanya sudah terlena... letih..
Aku pun turut lena...

Keesokan hari....
Setelah selesai masak n makan kami berjalan2 ke gua kelam, PERLIS
Jauh jugak la perjalanan hendak ke sana... Sblm ini masa tgl di rumah sewa, agak dkt sedikit...
Anakku takut nak berjalan d atas titi gua... Dia asyik memandang ke bawah saja melihat air, aku teringat akan diriku dahulu (kecik2). Suamiku terpaksa mendukungnya hingga ke sblh sana....
Betapa letihnya aku.... Maklumlah dah lama tak berjalan jauh... Fitness pun down... Tak sempat nak g jogging petang2.
Hari kerja... kuar rumah gelap balik pun gelap...
Hari minggu plk... nak mencuci, bersih umah sikit2.. berehat... Ptg baru nak kuar ambik angin kejap...

K kita sambung balik...
Berehat kejap di sblh sana... Kak Eim(kakak ipar) bawak Haziq(anak) jalan2 pusing di sini... Aku duduk je atas kerusi batu melihat gelagat org...
Kami berjalan patah balik ke sana pulak... Kali ni aku dak la brasa penat sgt...
Anak ku mcm biasalah abah kena dukung....
Cuaca pun semakin gelap.. kami singgah gerai dkt ctu minum2 dahulu...
Dalam perjalan pulang... Hujan mmg lbt lah... Anakku tak nak naik kereta bersama kami... Dia berdamping dgn Tok Wan.

Malam kami kuar mkn kedai dkt2 Taman. Kami pun tak pernah p mkn lagi... Sblm ni nak pergi tapi tutup... Ni la kali pertama... Suasana Best.... Mmg ramai la pengunjung... Ttp.... Makanan lambat sampai... itu yg leceh...... Anakku dah la siang dia tidoq dak puas pastu ptg tak tidoq... Apa lagi... dia mengamuk la cari bantal bucuk... terlupa plk aku nak bawak... Mujurlah dkt dgn umah.. selesai saja aku minum n mkn skit... aku, anak, yati n kak eim kami balik dulu... sementara ayah, mak n suamiku menanti makanan untuk di bungkus...
Nak tidurkan anakku...sekali aku terlena sampai ke pagi.....

Keesokkan mak ayah n semua nak balik...
Aku kalau hari cuti2 mmg bangun lambat...
Terjaga saja aku... Aku ke dapur tgk... sarapan dah siap... Serba salah aku di buatnya...
Aku tak tahu kata mak n ayah nak balik awai2... Maafkanku...
Aku kata dkt mak... awainya mak nak balik...
Mak jwb... Saja nak balik awai sblm haziq bangun...
Rupanya... anakku dah pun bgn.. Anakku walaupun cuti dia akan bangun pkl 7.
Anak aku ni... kalau tok wan dia nak balik ja... dia mesti nak ikut... Bukan kata tok wan ja... Mak ayah dia pun dia nak ikut...
Sblm mereka berangkat... Suamiku terpaksa bawak anak ronda2 la...
Dia balik ja umah... dia tya cu...
Maksudnya : Maksu mana?
Aku buat tak reti ja...

hehehehehehe...

Di sini dlu...

No comments:

Post a Comment